Marknadsföring
Marknadsföring
Kursbeskrivning
Att synas och få fram sitt budskap är något som var lite “enklare” förr. Nu finns det så många kanaler att välja mellan.
Framför allt så behöver man göra en marknadsplan för att planera hur kunderna ska se och hitta till mig som företagare. Det hjälper vi till med under denna kurs.
Utbildningsmål
Kursen går igenom marknadsföringens grunder, och du kommer att bli mer medveten om och kunnig i hur du:
- A. klokt analyserar produkt och pris så att det blir marknadsanpassat
- B. pricksäkert ringar in och väljer ut ditt kundsegment
- C. bör göra för att effektivt komma i kontakt med dina kunder
Du kommer efter kursen att vara bättre förberedd på vad som krävs, för att du ska kunna hitta din plats, d v s ditt företags och din produkts eller tjänsts position på marknaden.
Dessutom kommer du att veta mer om hur du ska synas på ett bättre vis på din marknad.
Du kommer också att få tydligare inblick i hur du kan kolla dina konkurrenter, och ev. även ligga steget före dessa.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är nybörjare eller som har lite erfarenhet sedan tidigare. Du kan exempelvis vara delvis självlärd eller upplärd i marknadsföring, och behöver fräscha upp såväl dina kunskaper som färdigheter, både i teori och praktik.
Kursen är t ex lämplig för dig som ska starta egen firma alt. redan har en firma och vill förkovra dig, eller för dig som jobbar som säljare och vill komplettera med baskunskaper inom marknadsföring.
- Du kanske vill ha en tydligare bild över relationen mellan ditt pris och din produkt?
- Du önskar möjligen fler uppslag kring olika marknadsföringskanaler?
- Du behöver ev. göra grundligare, mer effektiva marknadsundersökningar?
- Eller kanske är du nyfiken på hur och varför fokus i den moderna marknadsföringen flyttats från den ena parten till den andra… och vilken betydelse det kan ha även för just dig?
Om du svarar ja på en eller flera av dessa frågor, så är denna kurs definitivt något för dig och ditt företag. Återigen, samma sak som med försäljning: att förbättra sin egen potential på en enda punkt, kan ju vara fullt tillräckligt för att väsentligt förstärka utfallet i marknadsföringen, och i förlängningen förbättra sina försäljningsresultat.
Och ett gott råd från oss är att kombinera en kurs i marknadsföring med detsamma i försäljning (beroende på dina behov, så klart) – för bästa möjliga utfall.
Förkunskaper
Du behöver inte ha några som helst grundläggande förkunskaper i marknadsföring. Och vänligen observera att nedanstående kursinnehåll kan anpassas utifrån den enskilda kursdeltagarens alt. gruppens (kursdeltagarnas) behov och önskemål.
Kurslängd
1-2 heldagar, anpassat efter gruppens behov alt. skräddarsytt utifrån individen i privatlektion.
(Se specifikation nedan)