Företagets texter är en spegling av företaget i stort. Välskrivna, entydiga och korrekta texter inger förtroende, skapar tillit och bygger varumärket. Slarviga, oprecisa och svårbegripliga texter föder misstro, väcker löje och fräter på varumärket. På den här kursen tittar vi på olika sätt att säkerställa god kvalitet i olika typer av texter.
Utbildningen är på två timmar och kan levereras både online eller på plats.
Ägnar du timmar åt att skriva för att sedan bara få höra att texten är obegriplig? Så behöver det inte vara. På den här kursen lär du dig grunderna i skrivandets hantverk, insikter i vad som får en text att fungera och vad du ska tänka på för att skriva lättlästa, engagerande texter.
Kampen om kundernas uppmärksamhet är stenhård. För att lyckas krävs att företagets skriftliga kommunikation – på webben, i sociala medier och andra sammanhang – är tydlig, lättläst och begriplig. Det bidrar inte bara till bättre försäljning utan stärker dessutom företagets varumärke.
Denna utbildning hålls av språkexperten Per Tedin. Per har mångårig erfarenhet av det skrivna ordet och är flitigt anlitad av div företag för att hjälpa till med texter och hur man uttrycker sig på bästa sätt för att kunden ska förstå budskapet som man vill förmedla.
Kursinnehåll
Vad är språk?
Skillnaden mellan tal och skrift
Språk- och skrivfel vi älskar att hata
Vad gör skrivandet svårt?
Vad gör läsandet lätt(are)?
Vem är det du skriver för?
Jargong och fackspråk
Skrivandets hantverk
Tips för att göra texter enkla, effektiva och lättlästa
”Lagar” och ”regler” för skrivande
Ordens betydelse
Ordens valör
Bildspråk och idiomatiska uttryck
Slang, nyord och låneord
Skrivregler (och lite, lite grammatik)
Låter utbildningen intressant? Kontakta oss genom att klicka här